Thema-Angst – Inloophuis Medemblik

Thuis voelen in het inloophuis, Daar zorgen we voor!

Last van zenuwen, een knoop in je maag, of zweethanden in het vliegtuig. Iedereen heeft wel eens last van angst: het helpt ons om goed te reageren op mogelijk gevaar. Maar wat als angst niet meer weggaat? Of als je vaker erg angstig reageert op iets, waar je eigenlijk helemaal niet bang voor hoeft te zijn? Zoiets kan je leven flink veranderen. Als angst zo heftig is dat het je dagelijks leven verstoort, dan noemen we dit een angststoornis. in dit thema gaan we daar dieper op in. Juist omdat een levensbedreigende ziekte angst oproept

Als angst je leven de overhand neemt.

Zeker met een levensbedreigende ziekte komt er wel wat op je af. niet zo vreemd. Je moet eerst nog wennen aan het feit dat het zo is. En je vraagt je af, hoe nu verder? Het is dan belangrijk dat je begrijpt wat er gebeurt en hoe je dit in goede banen kun leiden voordat de angst het totaal overneemt. Daarom stellen we 3 belangrijke vragen:

  1. Wat doet angst met jou?
  2. Waar kan angst toe leiden?
  3. Hoe voorkom je het, dat de angst het overneemt?

Redenene van angst kan b.v. zijn:

  • Rondom een uitslag?
  • Kan ik nog wel behandeld worden?
  • Mogelijk verlies van dierbaren?
  • Je eigen overlijden, wanneer?
  • Maar ook Covid etc
  • Het zit in je ( snel bezorgt etc)

FEIT: Angst is een natuurlijk fenomeen. Het beschermt ons, en laat ons besluiten nemen.:vluchten of vechten?

Anders is het, als de angst het totaal overneemt en je niet meer kunt functioneren. Dan word je verlamd door de angst. Als inloophuis kunnen we je op weg helpen, hoe je met angst om kunt gaan. Dit begint met het accepteren dat het er mag zijn.Maar we geven jer wel wat handvatten.
Mocht je echt in een situatie van uitzichtloosheid en somberheid terecht komen? Neem dan contact op met je huisarts of je behandeld arts. Deze kan je verderhelpen.

_______________________________________________________

Als angst je leven bepaald.
Als je merkt dat je constant vecht tegen negatieve gedachten en je je vaak gespannen en onrustig voelt? Dan kun je een angststoornis ontwikkelen

___________________________________________________________________

Wat is het verschil tussen stress en angst?
Onder druk staan is een normaal onderdeel van het leven. Het helpt je om: Actie te ondernemen

Angst daarentegen belemmert je!
Je sluit je het liefste op, je wil geen contact met anderen en je voelt je prettig in een geïsoleerde omgeving.

Wat kun je ondernemen?

  • TIP: Wanneer je angstgevoelens te sterk zijn en te veel invloed krijgen, dan is het tijd om hulp te zoeken.
  • TIP: Zoek iemand die je vertrouwd, en vraag om hulp! Zoals je huisarts, familielid of vriend.
  • TIP: Zorg dat je er niet alleen voor komt te staan
  • TIP: Plannen tot zelfdoding, Bel 113
  • TIP: Samen naar de juiste hulp en ondersteuning zoeken, is zoveel gemakkelijker.
  • TIP: Eet goed!
  • TIP: Met mindfulness kun je leren om te gaan met je angst
  • TIP: Ga eens tuinieren, buitensporten of gewoon wandelen in het park of bos. m.a.w verleg je focus eens.
  • TIP : Zoek afleiding

Feiten:

  • FEIT: Bewegen is goed voor je lichaam en voor je geest. Je slaapt beter, je hebt meer energie en het is bewezen
  • FEIT: Bewegen is net zo effectief, als antidepressiva bij een milde depressie.
  • FEIT: Evenwichtige en gezonde voeding verbetert je stemming
  • FEIT: Als je constant overweldigd wordt door stress, dan kan dit psychische klachten veroorzaken
  • FEIT: Wanneer symptomen niet worden behandeld, dan heeft dit een enorme impact op het dagelijks leven.
  • FEIT: Terugkerende depressies, slaapproblemen en immuunsysteem zorgen voor problemen op lichamelijke gezondheid, werk en relaties.
  • FEIT: Wanneer klachten vroeg worden gesignaleerd en behandeld, dan kan de impact van de angststoornis flink worden verminderd

Maar niet:

  • MAAR NIET: Stimulerende middelen zoals suiker, cafeïne en alcohol maken gevoelens van angst en stress alleen maar erger
  • MAAR NIET: Van eten van voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte of koolhydraten wordt je vermoeider, dus kwetsbaarder.

Zoek e.v.t.online-hulp!

  • Sommige mensen vinden een online forum handig,
  • Een sterk sociale netwerk bied zeker voordeel
  • Durf je ook kwetsbaar op te stellen.
  • Een online forum biedt de mogelijkheid om anoniem hulp te zoeken.
  • Het praten met lotgenoten over je angstklachten helpt bij je herstel.

Tip: Deze websites kunnen je helpen!

Bliss methode:

      • B- Bewust zijn
      • L luisteren (naar de signalen van je lijf)
      • I – Ik stem toe (accepteren dat het er mag zijn)
      • S- Stop de verhalen (waarin je in gelooft, maar niet altijd waar zijn, wees geen slaaf van je gedachtes
      • S- Sta de nieuwe energie toe, waar de (sombere) ego niet langer de controle heeft

NB Lieke heeft een workshop, waar ze er over verteld en je op weg helpt
NB Een meditatieoefening kun je hier vinden:
https://insighttimer.com/liekemeertens/guided-meditations/kalmte-in-de-storm-meditatie-bij-angst-of-paniek

YouTube Video’s

Op YouTube staan goede video’s die je mogelijk op weg kunnen helpen, Maar ze zijn geen vervanging serieuze problematiek
Daarvoor kun je het best professionele hulp zoeken, vooral als het je leven dag in en dag uit uit beheerst.
Nadeel is de reclame van YouTube. Wellicht dat een abonnement van 9,99 per maand je het waard is (mij wel)

Motiverende video;s

Het nieuwe waarom

Aflleiden van piekeren

Simpele tips tegen piekeren

Angststoornissen overwinnen BLISS